Thema(’s): .

Avans-studenten ontwerpen elektrische waterstoffiets

 

 

 

 

 

 

 

| Een elektrische fiets met een brandstofcel op waterstof en een bereik tot wel 2.000 kilometer. Studenten van de Avans-minor Consultancy kregen deze uitdaging voorgelegd. Ze slaagden erin om op basis van technieken die nu al bestaan een fiets te ontwerpen met een gigantisch bereik. De uitdaging kwam van de Waterstofkenniskring van Werkplaats De Gruyter. De kenniskring wilde hiermee de potentie van waterstof zien in de energietransitie.

“De waterstoffiets is een promotiemiddel voor de Waterstofkenniskring van Werkplaats De Gruyter”, zegt initiatiefnemer Peter Hendriks, een van de deelnemers aan de kenniskring. Hendriks wil laten zien dat je in relatieve korte tijd een mooi en goedkoop product kunt neerzetten. Waterstof is volgens hem bij uitstek een manier om goedkoop energie op te slaan van bijvoorbeeld zonnevelden en windmolens, en deze later weer om te zetten in elektriciteit en warmte. Daarom ook legde de Waterstofkenniskring de uitdaging neer bij de Avans-minor Consultancy.

Weinig lithium nodig
Vergeleken met de elektrische fiets is voor de waterstoffiets weinig lithium nodig. Lithium is schadelijk voor het milieu. Een goed alternatief is om de brandstofcel te gebruiken in combinatie met waterstof om zo energie op te wekken. (Lees verder onder de video)

‘Early adapters’
De waterstoffiets is in eerste instantie niet bedoeld voor de ‘gewone’ burger. De studenten willen met hun fiets meer de doelgroep van de ‘early adapters’ aanspreken. Dat zijn mensen die graag als eerste in de rij staan voor nieuwe technologische snufjes en vaak wat meer te besteden hebben.

Milieuvriendelijk
Peter Hendriks zegt aan het begin te zitten van de nieuwe technologie. “In het begin gaat het alle kanten uit. Maar over 5 jaar, voorspel ik je, verlaten alle auto’s het elektrische pad en stappen over op waterstof.”
Op de vraag of er in de toekomst vraag is naar de waterstoffiets, heeft Gerard Prince van Cycle Trend Boxtel een duidelijk antwoord. “Ik geloof absoluut dat er markt voor is, vooral omdat we uiteindelijk naar een elektrische fiets toe gaan die echt op de meest milieuvriendelijke manier in de markt gezet gaat worden.”